کمپانی ولوو یکی از برندهای خودرویی است که سهم بزرگی در شکلگیری خودروسازی در جهان دارد؛ زیرا فعالیتهای این برند تنها به تولید اتومبیل محدود نمیشود و نقش بزرگی در صنعت ایفا میکند. این کمپانی مانند دیگر برندها سرد و گرم روزگار را کشیده و برای تبدیل شدن به یکی از غولهای خودروسازی جهان، پستی و بلندیهای بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است. نام برند ولوو، هم خانواده ایمنی، کیفیت و اطمینان است. ولوو در طول تاریخ از همان ابتدا، به کاربردی بودن معروف بوده است.
معرفی برند ولوو
ولوو (Volvo Group) یک برند چندملیتی سوئدی تبار است که نقش مهمی در صنعت خودروسازی دارد. این کمپانی در زمینههای دیگری همچون ساخت، پخش و فروش کامیون، اتوبوس و تجهیزات ساخت و ساز و حتی زمینههای گستردهتری نیز فعالیت میکند. سال ۲۰۱۶، ولوو به عنوان دومین سازنده بزرگ کامیونهای سنگین در دنیا شناخته شد. اداره مرکزی این شرکت در گوتنبرگ سوئد واقع شده است.
تا سال ۱۹۹۹ و پیش از فروخته شدن به کمپانی موتور فورد (Ford Motor Company)، ولوو بخشی از AB Volvo محسوب میشد. از سال ۲۰۱۰ تا به امروز، این شرکت متعلق به کمپانی چینی جیلی Geely Holding Group)) است.
تاریخچه خودروسازی ولوو
ابتدا برند ولوو به عنوان علامت تجاری بلبرینگ SKF در سال ۱۹۱۱ ثبت شد. دلیل انتخاب این نام، کلمه Volvere در لاتین بود که به معنای “من میچرخم” است. در سال ۱۹۲۴، دو بنیانگذار SKF، یعنی اسار گابریلسن و گوستاو لارسن، سرنوشت کمپانی را تغییر دادند. گابریلسن که مدیر فروش و لارسن که مهندس بود، تصمیم گرفتند که یک خودروی سوئدی بسازند که مناسب جادههای پر از پستی و بلندی و آب و هوای سرد کشورشان باشد. بنابراین در آگوست ۱۹۲۶، یعنی دو سال بعد، AB Volvo فعالیتش را آغاز کرد. تقریبا یک سال گذشت و در طول این مدت، نسخههای اولیه ساخته و اقدامات لازم برای تولید یک خودروی ملی انجام شد. بنابراین تمامی تمهیدات لازم برای تولید خودرو در گروه SKF سر و سامان گرفته بود. هرچند که گروه ولوو، مبدا حیات این کمپانی را روزی میدانند که اولین ماشین ولوو کارخانه را ترک کرد و وارد بازار شد، یعنی سال ۱۹۲۷٫ در آن سال، تنها ۲۸۰ دستگاه خودرو ساخته شد. پس از رونمایی از اولین کامیون در سال ۱۹۲۸، این برند شهرت بین المللی کسب و تمام توجهات را به خود جلب کرد.
پس از گذشت دو سال، زندگی این کمپانی از این رو به آن رو شد، چرا که موفق به فروش ۶۳۹ دستگاه ماشین ولوو و صادر کردن کامیونهای خود به اروپا شد. این موفقیت برای یک برند ملی نسبتا تازه کار، رویایی عظیمی بود.
البته که این شرکت نیز مانند دیگر کمپانیهای هم دورهای خودش از گزند جنگ جهانی دوم در امان نماند. فروش جهانی ماشینهای سواری این برند، تا پس از پایان جنگ، رونق چندانی نداشت.
سال ۱۹۳۵ بود که SKF تصمیم گرفت سهامهای خود در کمپانی را بفروشد، چرا که در بورس اوراق بهادار استکهلم معرفی شده بود. Pentaverken که برای این کمپانی موتور تولید میکرد، در همان سال توسط کارخانه خریداری شد. تا هفت سال بعد، این برند محبوب موفق شد کمپانی مهندسی Svenska Flygmotor را نیز از آن خود کند و سپس نامش را به Volvo Aero تغییر دهد. در همین حین، ولوو هر روز برای بزرگتر شدن تلاش میکرد. اولین اتوبوس خود را که B1 نام داشت، در سال ۱۹۳۴ وارد بازار کرد. همانطور که در مقدمه گفته شد، فعالیتهای این برند تنها به خودروسازی محدود نبود و نیست. بنابراین در اوایل دهه ۴۰ میلادی، ساخت موتورهای هواپیما نیز به طیف گسترده محصولات تولیدی کارخانه اضافه شد. این موفقیتهای پیاپی، هر روز به جهانی شدن این غول خودروسازی کمک کرده و راه آیندهای روشن را برایش هموار میکرد. درست سال ۱۹۶۳ بود که این برند به طور رسمی بینالمللی شد و اولین کارخانه خود را در هلفیکس نوا اسکوشیا در کانادا احداث کرد. اما پیش از آن موفق شد کارخانه سوئدی ساخت و ساز و تجهیزات کشاورزی Bolinder-Munktell را هم خریداری کند. در سال ۱۹۷۳، نام این کارخانه به Volvo BM تغییر یافت. پس از مدتی، این کارخانه به Valmet فروخته و هر آنچه از آن باقی مانده بود بعدها به Volvo Construction Equipment تبدیل شد.
اولین مدل ولوو چه بود و در چه سالی ارائه شد؟
اولین خودروی ساخت این برند،Volvo OV4 نام داشت که در ۱۴ آپریل سال ۱۹۲۷، کارخانه را ترک کرد و وارد بازار شد. همچنین از اولین کامیون این کمپانی که Series 1 نام داشت، در سال ۱۹۲۸ پرده برداری شد.
اولین مدل لاکچری ولوو چه بود؟
مدل PV645 که در سال ۱۹۳۳ به بازار آمد، مدلی که به افزایش سرمایه این کمپانی کمک شایانی کرد و به عنوان اولین ماشین لاکچری این کمپانی شناخته شد.
همکاری شرکت های ولوو و رنو
عطش گسترده شدن کسب و کار این برند تا جایی رسید که تصمیم گرفت با یک برند رقیب و ملی دیگر به نام Saab-Scania شریک شود، اما این شرکت قبول نکرد. این همکاری تا کشورهای دیگر رسید و در دهه ۷۰ میلادی، کارخانه رنو (Renault) و ولوو تصمیم به همکاری گرفتند. حالا نووبت تقسیم کارخانه به بخشهای کوچکتر و نسبتا مستقلتر بود که نتیجه آن، به وجود آمدن Volvo Car Corporation در سال ۱۹۷۸ شد. پس از گذشت چند سال همکاری این دو برند عمیقتر شد و در بخش خرید و فروش با یک دیگر شریک شدند. هر دو کمک حال یک دیگر بودند. کمپانی ولوو تکنولوژی خود را در اختیار رنو قرار میداد و در ازای آن، در بخشهای مختلف از این همکار فرانسوی کمک میگرفت.
آنها در بخش تحقیقات و کنترل کیفی نیز با هم همکاری میکردند. این همکاری پس از مدتی و بنا به دلایلی، در سال ۱۹۹۴ ملغی شد و ولوو سهم کوچک رنو را در۱۹۹۷ فروخت.
ولوو پس از رنو
پس از توقف همکاری با رنو، گروه ولوو به کمپانی موتور فورد (Ford Motor Company) فروخته شد. این اتفاق سال ۱۹۹۹ افتاد. بنابراین این برند نیز در کنار کمپانیهایی مانند جگوار(Jaguar)، لندروور(Land Rover) و آستن مارتین (Aston Martin) قرار گرفت. تاکنون بسیاری از قطعات و تکنولوژیهای ولوو در محصولات این سه برند معتبر دیگر استفاده شده است. سهم این کمپانی که هر روز از صنعت خودروسازی بیشتر میشد، به ۵ درصد از سهام میتسوبیشی در همان سال رسید. اما پس از خریداری شدن میتسوبیشی توسط دایملر کرایسلر (DaimlerChrysler) ، ولوو سهم خود را فروخت.
فعالیتهای اخیر ولوو
امروزه ولوو با کالجهای و دانشگاههای زیادی در سراسر دنیا، پروژههای تحقیقاتی زیادی انجام میدهد. این کمپانی نیز مانند برندهای دیگر، به سمت الکتریکی کردن محصولات خود و حمایت از محیط زیست پیش میرود.
شرکت Volvo چگونه موفق به ساخت امنترین خودروهای جهان شده است؟
ولوو امن ترین خودرو های دنیا را می سازد
وقتی بحث از ایمنی خودرو میشود، همیشه باید انتظار شنیدن نام ولوو (Volvo) را داشت. شرکت ولوو به عنوان یک شرکت پیشرو در زمینهی ایمنی خودرو شناخته میشود و نام خودروهای این برند، بارها در صدر لیست امنترین خودروهای جهان قرار گرفتهاند.
ولوو اولین شرکتی بود که کمربند ایمنی را به شکل امروزی در خودروهای خود استفاده کرد و همچنین جزو اولین شرکتها در توسعه و استفاده از کیسههوای جانبی در خودروها بود. ایمنی با نام این شرکت خودروسازی گره خورده و جزئی از DNA ولوو به حساب میآید.
همین چند وقت پیش اعلام شد شرکت ولوو بر روی خودروهای تولیدی آیندهی خود محدودیت سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد گذاشت. شرکت ولوو اعلام کرده این عمل را در راستای هدفگذاریشان برای سال ۲۰۲۰ در زمینهی ایمنی خودرو انجام دادهاند.
طبق این هدفگذاری شرکت ولوو قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ خودروهایی تولید کند که تلفات جانی و مجروحیتهای شدید در آن به صفر برسد. مدیرعامل شرکت ولوو، هاکان ساموئلسون (Håkan Samuelsson) در زمینه امنیت خودرو اینگونه میگوید:
«ایجاد محدودیت در سرعت خودرو شاید تمام مشکلات را حل نکند، اما حتی اگر جان یک نفر را نجات دهد، ارزشش را دارد!»
این سخن مدیرعامل ولوو نشان از اهمیت ایمنی و جان انسانها در طراحی خودروهای این شرکت دارد.
سیستم کنترلی ثبات الکترونیکی (Electronic Stability Control)، سیستم کنترلی ثبات گردش (Roll Stability Control) و سیستم کنترلی هشدار به راننده (Driver Alert Control) از جمله سیستمهایی بودهاند که در سالهای اخیر برای حفظ ایمنی سرنشینان در خودروهای ولوو به کار گرفته شدهاند.
شرکت ولوو در ادامهی تلاشهایش برای افزایش ایمنی خودروهای خود از تکنولوژیهای جدیدی در این حوزه استفاده کرده است که در ادامه، ۶ مورد از آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.
معرفی ۶ تکنولوژی برتر ولوو برای ایمنی خودرو
۱٫ کمکراننده (Pilot Assist)
سیستمهای کروز کنترل (cruise control) که در حال حاضر در بسیار از خودروهای روز دنیا استفاده میشوند، به راننده این امکان را میدهند تا در مواقعی که احساس میکند نیاز به کم و زیاد کردن سرعت خودرو نیست، سرعت آن را در حالتی ثابت نگه دارد تا دیگر نیازی به فشار بر روی پدالهای گاز و ترمز نباشد.
سیستم Pilot Assist یا «کمکراننده»ی شرکت ولوو یک گام فراتر گذاشته و سیستمی را در اختیار راننده قرار میدهد که در پیچهای ملایم، فرماندهی خودرو را نیز انجام دهد و هنگام نزدیک شدن به خودروی جلویی، سرعت را کم کند و پس از عبور از آن، دوباره به سرعت قبل بازگردد.
اما نکتههای امنیتی این سیستم این است که با توجه به سرعت خودرو، فاصلهی ایمنی را با خودروی جلویی رعایت میکند. اگر دست خود را از روی فرمان بردارید، به شما هشدار میدهد که دستتان را روی فرمان بگذارید و اگر این کار را نکنید، این سیستم غیرفعال خواهد شد.
همچنین این سیستم با کمک خطوط جادهای، خودرو را در بین خطوط قرار میدهد؛ البته در جادههایی که این خطوط واضح نیست یا به دلیل بارش برف و باران و… دیدن آنها مشکل است، شرکت ولوو توصیه میکند راننده، خود هدایت فرمان را بر عهده بگیرد.
۲٫ ایمنی شهری (City Safety)
تکنولوژی City Safety یا ایمنی شهری، همانطور که از نامش پیداست، برای محیطهای شهری و پر ازدحام تعبیه شده است. این تکنولوژی، عابران پیاده، دوچرخهسواران و حیوانات بزرگی را که در اطراف خودرو هستند، در روز و شب تشخیص میدهد و با کمک ترمزها و فرمان خودرو، از برخورد ناگهانی با آنها جلوگیری میکند.
وقتی سرعت خودرو بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت باشد، این سیستم با بهکارگیری هشدارهای صوتی و تصویری، راننده را از برخورد احتمالی آگاه میکند و در صورت لزوم، خودرو را از مسیر شئ پیشرو منحرف، و با کمک ترمزها سرعت خودرو را کم میکند تا احتمال تصادف را به حداقل برساند.
۳٫ هشدار نقاط کور (BLIS) و ترافیک پشت خودرو (Cross Traffic)
سیستم BLIS که در خودروهای شرکت فورد هم به کار میرود، به کمک رادارها و سنسورهای تعبیهشده در اطراف خودرو، راننده را از وجود موانع یا اشیا در نقاطی که اصطلاحاً کور نامیده میشود و برای راننده قابل دیدن نیست، آگاه میکند.
شرکت ولوو این هشدار را به کمک چراغ چشمکزنی پیادهسازی کرده است که در آینهبغلهای ماشین تعبیه شده و زمانی که مانعی در نقطهی کور راننده واقع میشود، شروع به چشمک زدن میکنند.
سیستم Cross Traffic هم مانند سیستم BLIS در مواقعی که راننده دید مناسبی ندارد، به کار میآید. با این تفاوت که این سیستم به طور اختصاصی در مواقعی که مانعی در پشت خودرو قرار میگیرد، وارد عمل میشود.
بیشترین کارایی این سیستم زمانی مشخص میشود که راننده قصد خروج از پارکینگ با دندهی عقب را دارد و به دلیل وجود خودروهایی که در کنار آن پارک شدهاند، دید مناسبی از خودروها، دوچرخهسواران و عابران پیاده (که از پشت ماشین عبور میکنند) ندارد. این سیستم با نمایش تصویری گسترده از محیط اطراف پشت خودرو در مانیتور و هشدار به هنگام نزدیک شدن مانع، احتمال تصادف را در هنگام دنده عقب رفتن به صفر نزدیک میکند.
۴٫ حفظ خودرو در جاده (Run-off road Mitigation)
این سیستم که بیشتر برای حفظ جان مسافران در مسیرهای برونشهری تعبیه شده از خروج تصادفی خودرو از جاده جلوگیری میکند. این سیستم در سرعتهای بالای ۱۳۸ کیلومتر بر ساعت فعال میشود و هنگامی که تشخیص دهد خودرو در حال منحرف شدن از جادهی اصلی است، سرعت آن را کم میکند و آن را به مسیر اصلی و بین خطوط کناری جاده باز میگرداند.
۵٫ حفظ خودرو در لاین خود (Oncoming Lane Mitigation)
بسیاری از تصادفات مرگبار جادهای زمانی رخ میدهد که یک خودرو از مسیر خود منحرف شده و با خودرویی که از روبهرو میآید تصادف میکند. تکنولوژی Oncoming Lane Mitigation با هدف جلوگیری از این قبیل تصادفات در خودروهای شرکت ولوو استفاده شده است.
زمانی که خودرو در بازهی سرعت ۶۸ تا ۱۳۸ کیلومتر بر ساعت حرکت میکند، اگر این سیستم تشخیص دهد که خودرو از مسیر خود خارج شده و احتمال تصادف با خودروی روبهرو را دارد، آن را به مسیر اصلی برمیگرداند و به راننده هشدار میدهد.
این سیستم علاوه بر خودروهایی که از روبرو میآیند، خودروهایی را که از عقب در حال سبقت هستند هم تشخیص میدهد و از تغییر لاین تصادفی هنگام سبقت دیگر خودروها جلوگیری میکند.
۶٫ کنترل نور بالا (High Beam Control)
تکنولوژی دیگری که در خودروهای ولوو به کار رفته تا از تصادفات رودررو یا به اصطلاح شاخ به شاخ جلوگیری کند، تکنولوژی کنترل نور بالاست. در این تکنولوژی هنگامی که خودرویی در شب از روبهرو به سمت شما میآید، دوربینهای جلوی خودرو آن را تشخیص میدهد و به طور خودکار جهت نور جلو را کمی تغییر میدهد تا مانع از تابش مستقیم آن به چشمان رانندهی خودروی روبهرو شود.
تکنولوژیهای آیندهنگرانه ولوو برای ایمنی خودرو
آنچه ولوو برای ایمنی خودروهای خود در سر دارد، از موارد گفتهشده فراتر میرود. آنها قصد دارند با ایجاد شبکهی ابری از اطلاعات خودروهای ولوو و کامیونها و ماشینهای سنگین این شرکت و آنالیز آنها سطح جدیدی از ایمنی را برای رانندگان به ارمغان آورند.
فعلاً این تکنولوژی در سطحی اولیه و برای مکانها و شرایط خاص (نظیر اعلام وضعیت جادههای پیشرو برای کامیونها) فعال شده، اما پیشبینی میشود این سیستم در آینده با اعلام آمادگی به راننده در هنگام نزدیک شدن به محل پرخطر، از بسیاری از تصادفات جدی جلوگیری کند.
ولوو سعی دارد با بهکارگیری تکنولوژیهای گفتهشده تا حد امکان از وقوع تصادفات مرگبار جلوگیری کند، اما این به این معنا نیست که برنامهای برای زمانی که تصادف اتفاق میافتد ندارد.
چندین کیسهی هوا در سرتاسر خودرو، پیشکشندهی کمربندهای ایمنی (Seat belt pretensioner)، ضد ضربهی شلاقی (Anti-whiplash) و آلیاژ باکیفیت بهکار رفته در ساخت اتاق خودروهای ولوو، همگی مؤید این موضوع است که ولوو تمام تلاش خود را برای حفظ جان مسافران به کار گرفته است.